söndag 29 september 2013

7-rätters middag

Detta är två kinesiska ångkokare som min son köpt för att tillaga Dumplings, en av rätterna i kvällens 7-rätters middag!
När jag fyllde år i maj fick jag presentkort på en middag hos son med flickvän. Jag fick välja mellan asiatiskt, italienskt eller amerikanskt och jag fick ta med 4 gäster inklusive mig själv.
I kväll gick det av stapeln, och vilken måltid! Bland det bästa jag någonsin ätit!!
Jag valde asiatiskt.
Vet att sonen planerat och provlagat i flera veckor. Dessutom har han köpt hushållsredskap, t ex dessa kinesiska ångkokare, för att kunna tillaga dumplings. Han hade också en så intressant berättelse kring varje rätt. Inspirerad från olika asiatiska restauranger han ätit själv, runt om i världen; New York, Cannes, London, Miami, har han komponerat denna måltid och experimenterat i köket.
Jag är mäkta imponerad. Så här var menyn;
Tom Kah-soppa, dumplings med kycklingfyllning att doppa i buljong gjord på bl a risvinäger, sushi på salmi-lax, att doppa i soya.
Sesamtäckta pilgrimsmusslor med salladslök.
Till dessa rätter serverades ett mycket gott vitt vin;

Därefter serverades;
Knyten fyllda med  vitlöks och ingefärskryddad fläskfärs, chili-sås, soya och limeklyftor.
Stekt anka serverad på en pannkaka med färskriven rättika och en otroligt god sås som jag glömt namnet på.
Till detta serverades ett mycket gott rött vin;
Som avslutning fick vi Creme Brulée med färsk ingefära och espresso.

Efter en sådan välkomponerad måltid kan man inte må annat än prima!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar