söndag 28 april 2013

Storstädning i trädgården

Jag är inte överförtjust i att påta i trädgården, med ett undantag.
Det är när vintersäsongen ska undanröjas och det är dags för vårstädning och planering för sommarsäsongen!
När allt ligger framför en och man drömmer om prunkande rabatter, frodig gräsmatta, doftande kryddland, grönsaksland med godsaker, fruktträd och bärbuskar som dignar av frukt och bär. Jag ser framför mig hur jag går ut i det daggvåta gräset med en liten nätt sekatör och klipper bort vissna rosor som jag lägger i en  vacker korg som hänger på min arm. Hur jag sitter i en korgstol under den blommande jasminen, läser en bok och dricker kaffe. Hela familjen som är samlade runt ett dukat långbord och jag står vid grillen och vänder saftiga köttbitar samtidigt som jag läppjar ett svalt glas rosé. Någon kastar boll till en liten lurvig hund som hoppar och skäller, alla är lyckliga och glada och sommaren är underbart somrig. solig, varm!!

Hoppsan, drömde mig visst bort......

I alla fall så  var det lite av en sådan känsla när maken och jag röjde i trädgården idag. Rensade rabatter, gödslade, krattade gräsmattan (eller snarare; mossmattan), klippte ner vissnade, torkade växter, tog rätt på fjolårslöv, skurade och oljade altanen, placerade ut trädgårdsmöbler, tog fram grillen och faktiskt hann sitta och sola en stund. För det var soligt, även om vinden var kall.

Och oavsett hur den nu blir-så är den påväg;
sommaren!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar