måndag 22 april 2013

Hiram

I somras när jag besökte Nordiska museet i Stockholm för en vävutställning fick jag som bonus en liten utställning av Hiram eller som hon egentligen hette; Märit Huldt, född 1912 död 2006. Hon var en välkänd matskribent och kokboksförfattare. Egentligen utbildade hon sig till konstnär på en konsthögskola, men vann en mattävling och fick därefter jobb på Svenska Dagbladet. Hon fick ändå användning för sina konstnärskunskaper, då hon illustrerade sina egna böcker. På 80-talet blev hon invald i Gastronomiska akademien som första kvinna.
Det enda jag visste om henne innan den här utställningen var receptet på hennes svarta vinbärssylt. Den lagar jag alltid, och senast nu ikväll;
Sylten är jättelätt att göra och smakar mycket, mycket gott. Har den varje morgon i fil eller yoghurt och till våfflor med vispgrädde är den också fantastisk. Dessutom luktar det så gott i köket när man gör den!
Hennes små illustrationer är helt underbara tycker jag. Och så fascineras jag av hennes liv. Tänk att en liten händelse i livet kan få en människa att ända inriktning och hamna  på ett alldeles annorlunda spår än man från början planerat och tänkt. Det är väl spännande och fascinerande!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar