torsdag 31 mars 2022

Sjön får vänta

 Det kom upp ett minne på FB igår. För 8 år sedan var jag ute med min kusin och la nät och dagen efter drog vi upp 5-6 fina gösar. Det var alldeles vindstilla och vårsolen värmde. Till middag åt vi helstekt gös med gräddsås och kokt potatis.

Med ens fick jag en sådan längtan efter att få vara vid vatten. Jag behöver inte ens ge mig ut i en båt och lägga nät. Bara vara vid vatten. Höra en och annan sjöfågel, känna doften av fjolårsvass, dra djupa andetag och bara tom-glo. 

Men det är inte tid för det. Ännu en arbetsdag innan helgen, och imorgon eftermiddag ska vi vara barnvakter. På lördag blir det fullt hus här då vi ska fira födelsedagar. Yngsta dottern och pojkvännen fyller år i morgon och har bjudit in till grillmiddag här. Sjön får vänta!

Men om jag blundar och koncentrerar mig så kan jag förflytta mig till strandkanten i tanken.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar