tisdag 8 mars 2022

Glad att vara kvinna


På detta jordklot är vi människor av två kön. Det hävdar jag med bestämdhet. Män och kvinnor. 

Jag är så glad att jag föddes som kvinna. Att jag föddes som kvinna i Sverige under 1900-talet, kanske jag ska tillägga. 
Glad att få vara någons dotter, någons syster, någons faster och moster, någons fru. Och framförallt är jag glad att vara mamma. Att ha fått bära och föda fram barn, att vara mamma till fyra barn som fått växa upp till friska människor. Och att sedan, genom dom, få vara någons farmor.

Jag är glad at jobba med ett "typiskt kvinnoyrke", det finns inte många manliga textillärare.

Jag är glad att få klä mig i spetsunderkläder, måla naglarna och sätta upp håret.
Jag är glad åt att få göra vackra buketter, pynta till fest och mangla lakan.
Numera är inte detta specifikt kvinnogöromål, men det är väl lite av en generationsfråga.


 Man, kvinna, människa. Alla behöver vi varandra. Men just idag är det internationella kvinnodagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar