tisdag 29 mars 2022

Energi över


 Efter att ha smaskat i mig en stor semla med extra mycket mandelmassefyllning och vispgrädde framför "Trädgårdstider" på tv, så fick jag för mig att jag skulle sätta en pizza-deg till imorgon.

Pizza kan bli som en slags "Pytt i panna", dvs ett sätt att rensa kylskåpet. Har ett öppnat paket rökt skinka och två mozzarellor som inte gick åt i helgen eftersom vi spontant blev bortbjudna på middag. Dessutom små, söta körsbärstomater på kvist som börjar bli skrumpna och några ledsna rödlökar. 

Och så har jag ju "Vårvetet" från Landberga gård, som har fantastiska bakegenskaper. Har bakat flera matbröd med supergott resultat. Nu har jag testat att ha hälften av det och hälften av vetemjöl special och så ska det få stå och långjäsa i kylen till imorgon kväll. Passade på att koka tomatsåsen medan jag diskade, så nu är middagen för imorgon kväll nästan fixad. 

Gäller att passa på när man plötsligt har energi över. Det var väl den där semlan som gav krafter.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar