söndag 23 maj 2021

Äppelblom och Levain

 En kall majsöndag med regn i luften.

Min ursprungliga plan var att äntligen få testa min födelsedags-cykel och göra en långtur i skog och mark, men dels med tanke på vädret och allt regn som föll igår och fortsatte idag, så tänkte jag att stigarna i skog o mark förmodligen består av lervälling och det vore synd på cykelns premiärtur, nu när den är sprillans ny. Och dels så haltar maken rejält, jag hade ju tänkt få sällskap av honom. Han spelade fotboll med barnbarnen igår och gjorde illa sig i hälsenan, eller musklerna runt om. (Fast när man frågar honom så är det "inga problem").

Dels hade vi viktigare prioriteringar att ta itu med. För igår, precis när maken skulle steka hamburgare till fyra hungriga barn och två hungriga vuxna, så dog spishällen. Den har krånglat en längre period, stängt av sig och displayen har visat att det är el-fel, men när den fått svalna så har den fungerat igen. Nu var displayen helt svart. Hamburgarna fick vi slänga in i ugnen på grillfunktionen, så mat fick vi ändå. Men idag fick vi ge oss ut och köpa en ny. För garantin på den här, som jag ändå tycker känns ny, gick ut för precis ett år sedan. Jag kan ju tycka att  en spis ska hålla längre än sex år! Men det spelar ingen roll vad jag tycker. Runt och leta i olika butiker, fråga och försöka jämföra funktioner och priser i "djungeln". Tillslut blev det en Husqvarna med finess, den ska nämligen känna av när något är påväg att koka över, och automatiskt sänka värmen på den plattan. HUR i all sin dagar kan det gå till? Det blir intressant att se. Men vi får vänta till på onsdag, då levereras och monteras den.

Under tiden får vi laga mat i ugnen. Just nu har jag precis tagit ut mitt första Levain-bröd, hoppas det smakar som ett sådant också, har hållit på med det hela dagen.


Strax ska jag stoppa in marinerade kycklingben på en plåt och rotfrukter på en annan. Och medan det står och steker så hänger jag en tröja över axlarna och går ut i trädgården och glor på äppelblommorna. Dom är bara så ljuvligt vackra just nu!  Hoppas på bin, sol och värme framöver så att vi åtminstone får smaka på några äpplen framåt sensommaren!





 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar