fredag 21 maj 2021

Åska i Maj betyder ej gott år


Just nu är utsikten från mitt klassrumsfönster lummig och vacker. De relativt nyplanterade körsbärsträden,  mitt på skolgården,  har precis släppt sina rosa blommor, men den stora häggen bakom bildsalen är mäktig med sin blomsterskrud. Tog den här bilden strax innan den sista lektionen, bara fem minuter senare så blev det alldeles mörkt på himlen och ett riktigt oväder bröt ut. Det åskade och tokregnade! Blixtar och dunder! (Och jag började nynna på Diggilo Diggilej......)

Enligt den gamla bondepraktikan så är åska i Maj inte bra. Det kommer att bli ett dåligt år. På vilket sätt förtäljer dock inte historien. Med tanke på att det är fredag, så känns det ändå för tillfället riktigt bra! Man får väl kanske inte tro alltför mycket på bondepraktikan.......

Jag tog mitt obligatoriska fredagsbad med peeling och ansiktsmask, tända ljus och ett glas vin när jag kom från jobbet.  Lagade lite go-middag och korkade upp en bättre Albarino, Vi åt sent och satt länge kvar vid middagsbordet.

Kanhända "lugnet före stormen", för imorgon ska vi passa alla barnbarnen på eftermiddagen-kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar