måndag 24 maj 2021

Den bortglömda helgdagen!

 Måndag. Ny arbetsvecka. 

Fast jag startar den med en ledig dag. Nu borde jag väl vant mig, eftersom jag snart haft ett helt läsår med lediga måndagar, men jag känner mig lika barnsligt lycklig varje måndag när jag vaknar och tänker  på att jag har en ledig dag! Vilken lyx!!

Det blev tvätt, skriva veckomatsedel och inköpsnota, åka och handla. Så jag gör nytta också!  Men efter kaffet så gick jag ut och strosade. 


Stack näsan i varje utslagen syrenklase jag passerade.


Beundrade de praktfulla kastanjerna vid Fyrisån.


Rensade och krattade graven på Gamla Kyrkogården. Stod där och tänkte på morfar och min moster som till varje helg krattade gården så det skulle bli helgfint. På hemvägen började jag nynna på Det är vi ändå! 
Den där låten med Benny Anderssons orkester, Helen Sjöholm och Tommy Körberg där dom sjunger "Såsom vi krattar gången, så får vi gå, du och jag".  När jag kom hem var jag tvungen att söka upp den på You Tube. Blev på ännu bättre humör efter att ha sett och lyssnat.
Det var då jag -ifrån ingenstans- plötsligt kom på att det just idag är Annandag Pingst! Verkligen en styvmoderligt behandlad helgdag, nästan helt bortglömd.
Därför bestämde jag mig för att göra ändring på det!
Jag la mig i badet med en ansiktsmask, ett glas vin och en tidning, (fredagskänsla).
Sen bakade jag bröd, dukade fint i vardagsrummet. Skar färsk lax i skivor för att sätta in i ugnen tillsammans med en plåt med blandade grönsaker och småpotatisar, och blandade en kall sås med pepparrot och rom. 

Undrar just om maken kanske blir en smula hänryckt när han kommer från jobbet......?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar