måndag 1 februari 2021

Torra ögon, vabruari och snökristaller

 Det följer ju med en del oönskat med åldern kan man lugnt påstå. T ex rinnande ögon, särskilt i vind och kyla! Och samtidigt känns ögonen torrare. Hur går det ihop?

Min trevliga och duktiga optiker förklarade det för mig idag, när jag var på en kontroll, och så fick jag ett tips. Ögonvätskan är tunnare och består inte längre av den olja som produceras under ögonlocken. För att hjälpa till och få en mer oljig ögonvätska, ska man varje kväll massera på ögonlocken. Sätta fingrarna emot de undre ögonlocken och liksom trycka och krama dem uppåt, flera gånger. Samma sak med de övre, fast åt andra hållet. Då ska de körtlar som producerar oljan bli aktiverade. Det känns värt att prova i alla fall.  

Och idag har vi trätt in i "vabruari". Sonhustrun hann precis komma hem efter lämning på förskolan, sätta sig och börja arbeta vid datorn, så ringde en förskolefröken och sa att den yngsta pojken var snuvig och behövde hämtas....

Alltså hallå! Det är minus 10 grader utomhus. Alla blir snuviga!!! Nu har det väl ändå gått hysteri i detta med covid-rädslan?! 

Men, hon fick hämta pojken och han kom hem och har lekt för fullt hela dagen. Frisk som en nötkärna och inte det minsta snuvig. Men nu måste han ändå vara hemma till åtminstone på torsdag. Galet, tänker jag, fast jag inte behöver bry mig.


Bättre då att tänka på vinterns vackra sceneri på min skidfärd idag. Snökristallerna fortsätter gnistra. Det är vitt och blått i flödande solljus, många minusgrader och fantastiskt vackert vart man vänder sig. Bara att njuta!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar