fredag 22 januari 2021

Maskinskrivningskunskaper och vinets dag!


Jag ångrar att jag inte tog rätt på den gamla skrivmaskinen som fanns hemma när jag växte upp. Den var vacker.  Nog var den lite modernare än den på bilden, men den hade höga tangenter som man fick slå hårt på, för att det skulle bli någon synlig text. Tänk hur man höll på! Pensla över tipex när det blev fel, vänta på att det skulle torka, backa och skriva om. Så lätt det är nu, med att radera, flytta text, ändra typsnitt, stryka under osv. Man tar det för givet. Men jag är väldigt tacksam för att jag 1973 valde maskinskrivning, som elevens val. Så mycket nytta jag har haft av det!!  Skriver jäkligt snabbt utan att titta! Det har jag haft nytta av denna vecka när vi haft distansundervisning. Jag gav eleverna i årskurs 8 och 9 uppgifter som innebar förberedelse inför praktiskt arbete. Årskurs 7 har gjort en teoriuppgift i materiallära. Varje lektion har jag chattat med samtliga elever. Skrivit och frågat hur det gått, om dom vill ställa några frågor eller om dom behöver hjälp med något. Och det har flutit över förväntan. Samtliga elever har skrivit tillbaka och vi har haft en konversation i realtid. Och när 16 elever skriver samtidigt, då behöver man vara snabb!
Jag lärde mig stenografi en gång i tiden också. Tyvärr har jag glömt all den kunskapen. Fast å andra sidan skulle jag nog inte ha så stor nytta av den idag.

Det är vinets dag idag. Den handlar inte om att man ska stjälpa i sig stora mängder vin, utan mer att man ska prova att dricka lite mer exklusiva viner. Så jag har lagt en flaska  Winkl på kylning.

Till det ska vi äta räkor och västerbottenpaj.
All mat denna vecka har vi plockat ur frysen, som vi försöker tömma eftersom familjen som flyttar in har bett om frys-utrymme. Det har varit riktigt bekvämt. Igår åt vi jättegoda köttfärspiroger från maj 20. Häromdagen en köttgryta från september. Men nu börjar vi skönja botten, så ikväll förbereder jag en Coq au vin till morgondagens middag, då vi också ska fira sonhustrun, som fyllde 30 år igår. Jag har bakat tårtbottnar också.
Det blev ju lite körigt, eftersom båda sönerna med familjer flyttar på samma helg. Imorgon bitti anländer fyra barn 2-6 år, så vi lär få fullt upp.
Återkommer här när tid finns.
Ikväll blir kanske lugnet före stormen.....



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar