söndag 14 juni 2020

Ja det var en kväll i juni...

...eller rättare sagt TRE kvällar, sen sist! Och vilka kvällar! Ljumma, sköna, ljusa och alldeles underbara!
Men snabbt som blixten har dom passerat! Och jag har inte hunnit skriva.
I fredags, direkt efter jobbet vid 17-tiden, startade vi AW. Började med en bit mat på Saluhallens uteservering och sen drog vi till 7 Flaskor, där vi satt ute till kl 22.30. Sippade drinkar och dryftade ett och annat. Livet kändes nästan som normalt. Det var folkrikt på alla restauranger, och folk kom och gick utan att verka ägna en tanke åt social distansering.
Sen kom lördag morgon och då dök två barnbarn upp. Pappan och mamman skulle till Loka brunn.
Det kom att bli intensiva timmar fr om då t om för 2 timmar sedan. Som det är med barn, en 5- och en 6-åring. Men det är också alldeles underbart, att vi har så god relation att dom känner sig som hemma hos oss, trygga och nöjda (apropå vad jag skrev i torsdags). Innan pappan och mamman skulle hämta i kväll, så uttryckte 6-åringen det: -Kan vi inte stanna längre här? 20 dagar?
Det känns ju som ett godkänt betyg på vistelsen.
Men i ärlighetens namn, så är det ganska skönt att få vara bara maken och jag igen. Vi sitter ute i trädgården och dricker te. Maken tittar på allsvensk fotboll (som premiärstartade idag) och jag skriver. Det är alldeles stilla och lugnt.
För direkt stilla och lugnt har det inte varit.
Vi har;
Spelat Försvunna Diamanten
Bundit en blomsterkrans
Gräddat våfflor ute i trädgården
Sytt nyckelringar till cykelnyckeln
Varit på cykelutflykt
Träffat kusinerna i Stabbyskogen och lekt
Hälsat på fåren i fårhagen
Letat sniglar och andra småkryp
Ätit lax och fått glass till efterrätt samtidigt som vi spelat "hänga gubbe"
Satt upp tält, pumpat madrasser och övernattat ute i trädgården.
Bytt bandage på Jennifers opererade tå.
Gräddat plättar till frukost
Varit på fotbollsträning
Ätit lunch och spelat "hänga gubbe"
Eric fick spika i farfars brädor medan han fixade med altanen
Jennifer fick pyssellådan och klippte, ritade och klistrade födelsedagskort
till kalaset vi skjutsade till på eftermiddagen
samtidigt åkte vi med Eric till Wiks slott och badade och fikade
Läst sagor
Tagit en skogspromenad och lekt på lekplats
Tittat på Bollibompa
Och så köttfärspaj och sallad som avslutning på helgen, lagom till pappan och mamman kom från Loka.


Tänk så mycket man kan hinna med på en helg!

Det blev dock lite si och så med nattsömnen! Först tog luften slut i luftmadrassen jag låg på. Sen fick maken lov att gå in, eftersom lilla vovven tokskällde när hon inte fick följa med till tältet. Jag bytte madrass och sovsäck, men pga den sköna kvällen var det mycket folk i rörelse och väldigt mycket ljud, så jag hade svårt att somna. Kl 4 blev jag väckt av Eric som var kissnödig. Följde honom in, och sen ville han inte gå tillbaka eftersom han frös, så jag följde honom upp till farfar. Bytte återigen madrass och sovsäck och slumrade till, men vaknade av att tältet var som en bastu, när morgonsolens strålar låg mot tältduken. Fick trassla mig ur sovsäcken och försöka somna om, men det var dömt att misslyckas.
Ser därför fram emot att krypa till sängs snart.
Hur ljuvlig än  Junikvällen är!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar