fredag 5 juni 2020

Fullmåne-fredag


Dottern har idag haft sitt sista seminarium för terminen (digitalt såklart), jag har haft min duktiga student för sista gången. Vi har samarbetat i nästan 1 1/2 år, till och från, så det kändes vemodigt att ta farväl. Hon överlämnade en gåva, en så vacker stickad sjal i lin/bomull/viskos (för att jag råkat nämna att, "det är så tråkigt, bara för att man gör mycket saker själv, så törs folk aldrig ge en något hemgjort"). OCH hon kunde inte knyppla när hon kom till mig, jag lärde henne, och den första spetsen hon lyckades göra, den satte hon runt ett tack-kort till mig!
OCH jag hade terminens/läsårets allra sista lektion idag.
Detta var värt en skål! Jag hade kylt en flaska Cremant, som jag fick i födelsedagspresent, och den var värd att korka upp i eftermiddags!
Dottern hade plockat en bukett liljekonvaljer och satt i en kruka på köksbordet, och dess väldoft fyllde hela köket.
Jag stekte en röding, gjorde ett palsternackspuré som gratinerades i ugnen, serverade med parmesanströdd sparris, romsås och en grönsallad.
Det är fredag. Det är fullmåne. Jordgubbsmåne. Det är tid för ljus, beslutsfattande. Det är tid att ta ansvar för händelser. Det är tid att belöna sig själv för sina positiva egenskaper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar