måndag 4 juni 2018

Skolprat

Idag har jag betygsatt 190 elever och jag är tom i huvudet känns det som. Betygskriterierna i Lgr 11 och bedömningsmatriserna i vårt nätbaserade pedagogiska forum gör det inte precis lättare. Inte tycker jag heller att det är mer rättvist än tidigare. Kraven som står i läroplanen är orimligt höga och tillkrånglade. Om det tycker jag inte!!
Nu på sista hundpromenaden för natten gick jag och grunnade på hur jag ska göra det enklare för mig att betygsätta, så att jag slipper sitta till halvåtta-halvnio fyra kvällar i rad, innan det ska vara definitivmarkerat.
 Hur jag ska få eleverna att bli färdiga och lämna in sina arbeten i tid? Så här kan jag inte ha det, det är alldeles för tungjobbat!
Dessutom har kunskaperna sjunkit över åren jag arbetat. En del kan inte ens klippa ordentligt på högstadiet. Dom är mer splittrade och ofokuserade, har sämre tålamod och lust.
Och det är sorgligt.
Till viss del tänker jag att betygskriterierna för en del tar bort lusten. Det är så många områden som måste ringas in för att man ska få ett högre betyg. Det där dokumenterandet, att kunna beskriva sin arbetsprocess och använda så många slöjdbegrepp som möjligt. Att kunna beskriva kvalitets- och miljö-aspekter i sitt arbete. Att kunna tolka ett föremåls estetiska uttryck.
Det blir absurt.
Men ikväll löser jag inga problem. Nu tar jag mitt tomma huvud och går i säng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar