onsdag 2 december 2015

Laddar...


Jag hade en lång arbetsdag, cyklade hem i ishalkan och gick ut med hunden när det samtidigt började duggregna och var noll-gradigt. Därefter drog jag iväg för att veckohandla. När jag var färdig, drygt en timme senare, hade parkerat bilen i garaget och började bära in kassar, funderade jag på hur många kilo mat jag egentligen släpat hem genom åren! Armarna kändes långa och höfter och rygg värkte. När alla fyra barnen var hemma gick det åt 14-16 liter mjölk och fil i veckan. Bara det är ju några kilo!!
Det är helt och hållet självpåtaget, så jag skyller inte på någon. Ända sedan jag var dagmamma (första gången 1988) började jag skriva veckomatsedlar och utifrån dessa gjorde jag inköpslistor. Då var det enklast att handla själv, eftersom jag planerat och tänkt ut. Sen har det bara fortsatt. Tycker att det är praktiskt att veta i förväg vad man ska laga på kvällarna, och veta att ingredienser finns hemma.  Så är det ju också så att jag är hemma först alla dagar utom fredagar.
Idag fick jag äta middag alldeles ensam. Jag stekte en bit lax och en bit halloumi och åt en sallad på spenatblad och granatäpplekärnor till. Sen parkerade jag i soffan och såg både Bonde söker fru och Morden i Sandhamn, luften gick liksom ur mig.
Nu är väskan packad och siktet inställt på två dagar på Västerbergs folkhögskola!
Återkommer fredagkväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar