söndag 27 april 2014

Syner i lövsprickningen!


                                                               Vilken kanonhelg!!

En fantastisk vårexplosion och det är så otroligt, underbart, ljuvligt ute, så man tror nästan inte det är sant!
Vi började lördagen med grändstäd. "Man ur huse", krattade fjolårslöv, sopade grus, rensade kantstensogräs, oljade garagestaket, målade över klotter på garagelängan osv. Härligt med alla barn som var med i år-många nyinflyttade. Plötsligt blev vi "generationen äldre"......
Jag hade smort mig med hög solskyddsfaktor och försökte ha solen i ryggen, men efter ett par timmar började det klia i ansiktet, så då gick jag in och bakade bullar och glutenfritt bröd istället.
På eftermiddagen tordes jag mig ut iklädd solskyddande keps och solglasögon (se bild) för att ta ut lilla vovven på en långpromenad eftersom hennes matte var på shopping i Stockholm.
På kvällen var vi bjudna på grillmiddag till svåger och svägerska i Björklinge. Det blev så trevligt och var så mysigt och så gott och kändes som lite föraning av sommarsäsongen att sitta i deras uterum och umgås!
Sen blev det magi!! Sonen hade sett till att skaffa biljetter till lördagkvällens galashow i Magic and Comedy-galan som pågick i Uppsala hela helgen. Klockan 21 började föreställningen och det blev nästan stressigt att bila in från Björklinge och så hitta en parkering i stan, men vi lyckades. Massor av folk trängdes i foajén och det var lång kö att komma in. Men det var såååå värt att se den showen! Fantastiska trick, sång och stand up-komedi med världsartister. Otroligt bra!!
Här två smakprov på mina favoriter från gårdagkvällen;

Lars Nilsen, komiker och kroppsillusionist
http://youtu.be/IEDpP5OjDmw

Yu Ho-Jin, världsmästare i trolleri
http://youtu.be/ytRDyRvN6gk

Söndag tog vi sovmorgon och kunde duka en mysig frukost utomhus!! Sen blev det full fart! Jag bytte alla sängkläder och tvättade, rensade rabatter och klippte ner rosor, tillverkade födelsedagskort och cyklade till brorsan som fyller år idag. Där åt vi tårta och hade en trivsam stund med kära släktingar. Så cyklade jag hem, hängde tvätt och gick på ett skivstångspass. Båda döttrarna hade jobbat, maken hade spelat golf, men vi sammanstrålade i en grillmiddag på kvällen. Jag hann också klippa håret på maken-det gjorde vi ute i trädgården. Vi trodde att någon granne grillade när det gång på gång kom konstiga moln, som av rök, i luften. När vi tittade närmare, såg vi att "molnen" kom från den stora björken på grannens tomt, och det bestod av pollen. Har nog aldrig sett sådär tjockt av pollen tidigare!
Så här gör man förressten "tummen upp" i Thailand;
Min kära svägerska skickade med vårrullar hem, som jag friterade till förrätt! Ljuvligt goda!! Skickade denna bild på mms som ett "tack för maten". Tummen är fult att visa i Thailand, lillfingret ska det vara!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar