torsdag 3 april 2014

För Sverige, i tiden!


                              Den här korgen virkade jag på syjuntan igår kväll.
Jag fortsätter leta inspirationskällor till återbruk för tips till mina elever. De här är tillverkad av  spillbitar av trikå. Det som blir kvar på sidorna, när ungdomarna klippt till tröjor eller klänningar. Man klipper smala remsor, drygt centimetern, och använder virknål nr 7. Nedtag i båda maskbågarna, utom när botten är klar och väggarna ska virkas, där tar man, första varvet, bara ner i bakre maskbågen.
Dessa korgar blir jättefina i badrummet med bomullspads, hårsnoddar o dyl i. Den här ska jag förvara broderigarn på nystan i, och den får stå på katedern.


Så här ser det ut i vår hall i kväll! Jag har dammat av min gamla spinnrock. Inte använd på 30 år, så jag behövde byta snöre i den också. Och den gamla resväskan, ett gammalt auktionsfynd, inte använd på 40 år, dammade jag också av och fyllde med kardad ull och spunna garnprover.
För imorgon förmiddag bär det av till Årjäng och sista kursomgången på Ullakademin!! Jag åker bil den här gången, lite svårt att frakta med spinnrocken på tåget! Återkommer med bloggskriva på söndagkväll.


ps. Kungafotot på resväskan fanns inte då jag köpte den. Den satte jag själv dit för att dölja ett fult märke, någon gång på 70-talet. Kanske blev jag inspirerad av kungatallriken jag fick som gåva då jag gick ut nionde klass....... För Sverige i tiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar