lördag 19 april 2014

Om att lära gamla hundar att sitta.....




.....eller ATT jag ALDRIG lär mig!!!

Men innan jag går in på dessa påståenden så måste jag bara visa dom där bilderna från middagen igår hos äldste sonen o blivande sonhustrun. Det var så vansinnigt gott!!

Det är en hund på den översta bilden, en snart ett år gammal Lagotto hanne; Massimo. Det är inte helt lätt att lära unga hundar att sitta heller! Vi har passat Massimo idag! Han for runt som en tornado i huset och trädgården. Han lyckades välta ut en linoljeburk, han satte i sig yngsta dotterns påskägg som låg i tryggt förvar på övervåningen i hennes säng. Det var chokladkola i papper. Han glufsade i sig det mesta och lyckades kladda ner hennes ljusrosa överkast med chokladdreggel. Så fort någon passerade på gångvägen (hundra meter från vårt hus) började han skälla med mörk, hög stämma - varpå dotterns lilla vovve hetsades till att skälla med!  Oj, oj, det har varit en livad påskafton!!

Den gamla hunden är jag! Jag borde ha lärt mig vid det här laget. Lärt mig att jag faktiskt inte tål sol. Men jag vill inte komma ihåg det och därför gör jag samma misstag, år efter år. Fast i år tror jag att jag är mer känslig än vanligt!  När jag vaknade i morse hade jag nämligen röda, kliande utslag i hela ansiktet, ner på halsen och på underarmarna. Dessa kroppsdelar har jag exploaterat för solning måndag-torsdag, då jag smort mig med hög solskyddsfaktor och suttit i solstolen och lyssnat på min ljudbok. I går satt jag bara i solen medan vi fikade, men idag kom alltså straffet. Jag ser inte klok ut, och det känns som det blivit värre nu frampå kvällen, fast jag varit inne hela dagen, ända till det blev mörkt och jag tog en långpromenad och gick hem med Massimo. Det blir nog Tavegyl och cortisonsalva till natten.



Maken satte döttrarna i arbete idag, på självaste påskafton. I snyggaste arbetarmunderingen ägnade dom hela eftermiddagen till att olja in staket!
Vi fick fikabesök på eftermiddagen när lille Eric och hans mamma Annika kom förbi!
Och nu ikväll har min käre bror med familj varit här på påskbuffé. Så nu har vi firat påsk med snaps och ägg och trevlig samvaro.
Det var riktigt skönt att gå den där hundpromenaden ikväll, alldeles stjärnklart ute och stilla och tyst i stan. Väl hemma igen var det också tyst och stilla, alla hade gått och lagt sig, och det är hög tid för mig att också göra det nu när påskafton övergår i påskdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar