lördag 22 september 2012

Höstdagjämning

Höstdagjämningen inträffar den 22 september kl. 16:49 svensk sommartid. Det är nämligen inte en dag, det är en tidpunkt som avses, nämligen när jorden passerar en speciell punkt på sin bana runt solen och solen står rakt över ekvatorn. Just vid den tidpunkten befann jag mig på ett core-pass på Friskis&Svettis. Det är alltså höst "på riktigt" nu! Vädret har varit riktigt höstruskigt med smådugg och mer rejälare regnskurar precis hela dagen! Synd om cityhandeln som ordnat med ett stort jippo och tänkt ha mannekänguppvisning på gågatan. Det fick ställas in. Yngsta dottern och äldste sonen och jag var på stan och fikade tillsammans med finbesök från Norge. En kort stund, men en trevlig stund! Sedan promenerade dottern och jag hem i duggregnet, armkrok, för att paraplyet skulle räcka till bägge. Vi gick över kyrkogården och det var så fint med blommor på gravarna och de stora lönnarna i vackra, mustiga höstfärger. Jag passade på att plocka med mig lönnlöv hem. Dom ligger nu i press i min tjockaste kokbok för att om några dagar tas fram och doppas i paraffin. Då blir dom blanka med en än djupare färg och jättefina att ha som dekoration på matbord till sköna höstmiddagar! Bio, är en annan mysig höstaktivitet! Jag gick på "Hope Springs" med Meryl Streep och Tommy Lee Jones ikväll. Fantastiska skådespelare och en fin om än lite sorglig film. På hemväg hämtade jag upp äldsta dottern hos en kompis, och nu får en kopp te och lite läsa avsluta denna höstdagjämningsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar