torsdag 13 september 2012

Tedrickare

Jag dricker mycket te! Mycket mer te än kaffe har det blivit med åren. Kaffe behöver jag en gång om dagen, och då är det så gott! Te dricker jag alltid på morgonen och det sista jag gör på kvällen, och ibland däremellan om jag är frusen eller törstig eller vill vara med på fikapaus rent socialt! Jag började dricka svart te. Handlade på te-boden som varje månad har en ny "månadsblandning". Har bonuskort där, vilket innebär att när jag handlat 10x2 hg, så får jag 2 hg gratis! För ett par år sedan började jag läsa om grönt te och alla dess hälsobringande effekter och då blev jag såld på det, och drack nästan bara grönt te. Särskilt en sort som heter "citron och ingefära", det var jag helt galen i! Så kom en period när jag läste böckerna om "Damernas detektivbyrå", där dom drack mängder av "Roiboos" och då ville jag prova det. Men där tog det tvärstopp! Jag trodde jag skulle kräkas efter första klunken. Det var ngt kvalmigt över eftersmaken. Den påsen med te, gav jag bort till grannen. Så ngt år senare var jag på ett ställe där man bara bjöd på Roiboos och jag tänkte att jag ville vara artig och dricka. Och tänk att just den sorten "apelsin och fikon" var riktigt bra och jag gick och köpte ett par hekto. Det som är bra med Roiboos-te är att det inte innehåller tein, så man kan dricka det sent på kvällen utan risk för att inte kunna sova. Dessutom tror jag själv inte att det inte är lika vätskedrivande som grönt eller svart te. I alla fall har jag märkt att om jag dricker svart eller grönt te, måste jag alltid gå upp och kissa minsta 2 ggr per natt. Med Roiboos oftast ingen gång alls, i undantagsfall en gång. Mina favoritsorter just nu är; morgonte-Grönt; Chili och citrus, kvällste-Rött-Citrus. Vitt te har jag smakat, det ska vara exklusivt, men jag tyckte inte det smakade så mycket alls. På tepåsen från teboden står; Rätta tidpunkten att dricka te är när hjärtat och händerna är fria....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar