måndag 24 september 2012

Det är inte alltid som man tror!

Mina särskoleklasser har som en uppgift på slöjden att brodera korsstygn, eller långstygn, s.k. bundet broderi. Arbeten på slöjden som är lite monotona har visat sig fungera väldigt bra för mina särskoleelever. För en del tar det en stund innan dom "knäcker koden", men när dom väl gjort det, blir det en slags "aha-upplevelse" och många tycker det är både roligt och rogivande samtidigt som dom blir oerhört stolta över resultatet. Jag har flera pärmar med mönster och jag har ett program på datorn där man själv kan göra sitt eget korsstygnsmönster. Häromdagen hade jag en flicka som är väldigt "flickaktig". Nästan alltid klädd i rosa, pyntad i håret, smycken och målade naglar. När hon väljer arbeten blir det ofta gulliga saker, t ex katter och hjärtan. Därför hade jag plockat fram ett mönster på "Hello Kitty" som jag trodde hon skulle kasta sig över och vilja göra. Men hon fräste och blev arg och röt; -Aldrig i livet, Hello Kitty, ta bort den! Jag vill göra en döskalle!! Så där hade jag fel, fel! Jag har suttit nu ikväll och fyllt i ett par elevers valda bilder. Jag ritar över små prickar där stygnen ska vara för att underlätta för dom svagaste. Det är väl ok kvällsarbete, jag är glad att jag inte blev svensklärare och måste sitta och plöja igenom uppsatser eller rätta skrivningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar