torsdag 1 mars 2012

Ska jag knulla din morsa?

Jag blir nästan chockad över min egen rubrik, men den har en förklaring som kommer längre fram! Måste bara först få beskriva mitt fantastiska morgonögonblick!!

Vaknade 6.25, drog på mej morgonrocken och gick ut för att hämta tidningen i brevlådan vid grinden. Det som mötte mej var så underbart!! Solen var påväg upp och kastade ett laxrosa sken över horisonten mellan husen här i Flogsta, detta reflekterades mot moln som låg precis rakt ovanför mitt huvud-och allt detta ackompanjerades av fågelkvitter! Vårkänsla!!
Detta gjorde hela min dag, har haft kvar känslan i kroppen.

Jobbet krävde sitt idag. Mellan lektionerna har jag suttit och kämpat med omdömen som ska skrivas mycket utförligt om "nuläge, nästa steg, svagheter, styrkor, vad ska eleven tänka på/träna på?"
Strax innan sista lektionen stod plötsligt sex elever i trapphallen som inte går på skolan. Skulle tro att dom var äldre än högstadieungdomar. Lita kaxig attityd i klädstil och med piercingar här o där. -Hej, vad gör ni här?, gick jag fram och frågade. -Vi går här, försökte dom. -Nej det vet jag att ni inte gör. -Vi är på studiebesök. -Nej det skulle jag vetat om och ni skulle haft namnbricka på. -Jamen vi är ju bara här, vi stör ju ingen. Sådär fortgick diskussionen en stund.
Sen kom klassen jag skulle ha och gick förbi. Där har jag några små ungtuppar som ville brösta sig lite mot dessa ungdomar och jag fick försöka avstyra detta. Sen la jag armen runt en av killarna som står lutat mot väggen utan ansats att ge sig iväg." -Ta och gå iväg nu, ni vet att ni inte får vara här och det är inget att diskutera, gå ut i solen och njut istället!" Fick en svart, iskall blick och han verkligen väste fram -Ta bort armen NU! -Jag tar bort den när du går! -Jag går när du tar bort den! Jag klappade honom lite vänligt på axeln och tog bort armen och killen längre ner i trappen som pratat mest sa;-Kom så drar vi.
DÅ börjar en av mina små, kaxiga elever, hoppa runt bakom mej och ropa :-Ska jag knulla din morsa, ska jag knulla din morsa???
Den största av grabbarna rusar upp för trappen och blir hotfull och skriker -Vem fan sa så? Han var som ett berg när jag sattte all min kraft mot hans bringa och försökte stoppa honom i trappen, samtidigt som jag viftade in mina elever i klassrummet.
-Men du, inte bryr du dej om småkillar som retas, försökte jag. Men det var nog mer hans kompisar som lyckades hindra honom från att hoppa på mej och eleverna, än mitt prat.
Efteråt undrar jag VAD ÄR DETTA? Vad får dessa ungdomar att driva runt och bara mucka gräl. Deras blickar rymde liksom ingen som helst lust, bara tristess och nonchalans. Visst måste det finnas antydan till mjukhet och kärlek någonstans där inne i dom?!
Sen fick jag ta ett prat med "ungtupparna" som inte riktigt fattar hur provocerande dom var!

Skönt sedan att cykla till Friskis & Svettis och delta i ett yogapass efter denna händelse. Jag kom ner på jorden igen och nu kan jag ta itu med middagsmaten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar