onsdag 28 mars 2012

Kvälls-svammel

Mina kära döttrar sitter vid vardagsbordet och den äldsta hjälper den yngsta med matte. Det är väl gulligt!!
Tur att inte jag behöver hjälpa-jag är verkligen helkass på matematik, och blir bara arg när jag försöker, för jag tycker det är så onödigt tillkrånglade tal. Jag menar som ett exempel;  "Axel har ett kärl under vattenkranen (måtten står utskrivna, det är cirkelformat) i kärlet faller vattendroppar som alla är klotformade med en diameter på 3 mm. Hur lång tid tar det för kärlet att bli fullt?"  Ja men vadå? Varför behöver man veta det?
Nej själv ägnar jag mej åt betydligt trevligare göromål. Jag bakar småkakor! Gjorde potatis i ugn till middagen och efteråt ställde jag in en plåt musli på rostning, och så tänker jag; "eftersom ändå ugnen är på, visst vore det gott med en liten småkaka till kvällsteet?!! 
Jag tycker om att baka och laga mat, men ibland händer det att jag blir utmattad, när jag ska göra saker "bara för att ugnen ändå är varm". Plötsligt kan det bli för många projekt på en gång, och kvällen blir sen. Men aldrig lär jag mej, hur kommer det sej?
Idag har vi tackat av skolans rektor, hon jobbar sista dagen på fredag och efter påsk har vi en ny chef. Den nuvarande har jobbat 12 år, kom ett år efter att jag börjat. Nu blir det spännande att se om vi märker av några förändringar.  Ett tufft jobb att vara rektor, mellanchef, många regler och krav uppifrån, många önskningar och krav nerifrån.
Men nu är det dags att ta ut kakorna från ugnen, hänga en tvätt och göra iordning teet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar