lördag 10 oktober 2020

Lördagkväll

 Barnbarnen har just blivit hämtade av en skitig och helt slut son/pappa. Han har haft tre heldagar i sitt renoveringsobjekt till hus. Rivit väggar och brutit upp golv, släpat och burit allt det ner-rivna till släpkärra och kört många vändor till miljöstationen. Nu är det bara ytterväggar och tak kvar av huset. Och sonen var som sagt skitig, full av blåmärken och skrapsår och helt slut. 

Och mamman/farmodern fick återigen bita sig i läppen för att inte säga något onödigt.

Var själv lite trött efter en intensiv dag med barnbarnen. Dom är helt inne på att sy på symaskinen när dom kommer hit. Idag var det 6-åringens tur, och det skulle bli en tröja. Jag lyckades leta fram min gamla balklänning jag hade när jag var höggravid med första barnet, alltså för 36 år sedan. Den sydde min mamma i ett töjbart polyestertyg, den var stor som ett tält så jag såg nog inte ut som någon baldrottning direkt, men roligt hade jag i den i alla fall. Nu klippte jag till en tröja av den och på bröstet applicerade vi ERIC med stora bokstäver i rött, gult, blått och grönt. Eric fick hantera strykjärn, sax, knappnålar och symaskin. Och tålamod och noggrannhet hade han bättre än många av mina skolelever. 

Men så skulle det också lagas och ätas lunch, spelas fotboll med farfar, spelas piano och läsas saga. Sen skulle det skjutsas på födelsedagskalas, båda barnen, på andra sidan stan. Medan dom var på kalaset besökte maken och jag "Butiken på landet" och fikade hos kära syster. Väl hemma sydde vi klart tröjan och sen var det dags att lagas middag och tittas på barnteve. Och nu har dom alltså åkte hem.

Imorgon bitti kommer dom tillbaka.

Men nu kryper vi i myskläderna och gör lördagkväll i soffhörnan med lite ost, kex och vin!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar