lördag 29 februari 2020

Den extra dagen


Skott-dag. En extra dag. En dag som bara finns vart fjärde år.
Jag tillbringade en stor del av den dagen i sällskap med mig själv och mina tankar, på promenad.
En lång promenad på 2,5 mil. Via gamla kyrkogården och slottsbacken längs med Fyrisån förbi Ultuna och Sunnersta till Flottsund, vidare längs med Ekoln mot Lurbo, genom Hågadalen och hem, Det tog 5 timmar, och jag mötte inte många människor på vägen. Himlen var mulen, några tunna snö- och isfläckar men annars bar-mark. Vid Ekoln stannade jag och lyssnade till hundratals av isflak som låg och slog mot varandra i vågskvalpet. Det lät som den vackraste klang-konsert. Fågelkvittret gav föraning om våren. Det stämmer som det står på bilden ovan; a walk in nature walks the soul back home.
Och maken tycker lika, (även om han inte skulle uttrycka det som jag), nyss hemkommen från en dag på skridskoisen, i Hofors. Jag har sett bilder på perfekt is och strålande solsken därifrån.
Nu står spetskålen och kycklingfiléerna i ugnen, brödet är nybakat och vinet lätt kylt. Det blir nästan som på kontinenten, middag kl 21!
Men det gäller ju att utnyttja den extra dagen till fullo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar