måndag 6 januari 2020

Man har så roligt som man gör sig....

Idag har jag, städat bort det mesta av julen. Tomtar, änglar och annat pynt, julstjärnor och julljusstakar. Amaryllisarna står fortfarande vackert röda och de röda gardinerna får sitta januari ut. Det får ju inte bli alldeles färglöst och trist.
Lite så känns det ändå, eftersom dottern och lilla vovven åkt tillbaka till Borås, och eftersom alla trevliga, glada helger och lata dagar nu är slut. Imorgon startar jobbet igen.

Och jag har lite svårt för januari, tycker att det är årets tråkigaste månad.

Och så har jag bestämt mig för att göra januari till min hälsomånad!
(Nu när jag tänker efter så undrar jag om inte det kommer att göra januari ännu tråkigare......)

Fr om nu och till i början av februari ska jag avhålla mig från socker och alkohol och äta mestadels vegetariskt och börja ta collagen-tillskott.


T ex så startade jag upp en omgång mjölksyrade grönsaker. Aldrig provat förut, så det ska bli spännande att se hur det blir. Har först rivit, kramat  och mortlat. Vitkål, rödlök och morötter. Sen kokat upp saltlag som fått svalna. Tryckt ned i en stor glasburk o hällt över lagen. Lagt en tyngd på och ställt i rumstemperatur i mörker. Efter 3-4 dagar ska jäsningen ha kommit igång och efter en vecka ska allt in i kylen och processen ska fortsätta. Om 4-5 veckor ska det vara färdigt.
Så ja, borde egentligen startat upp detta för en månad sedan, så att jag kunde börjat äta nu. Men jag räknar med att min hälsomånad till stor del kommer att fortsätta hela året/hela livet!


Min nyårsstickning är nu färdig, imorgon kan jag börja använda mina nya vantar, för även om vintern lyser med sin frånvaro så är det råkallt och ruggigt och tumvantar behövs.

Och hur det än är med allt; januari, slut på helgdagar och lättja, slut på sötebrödsdagar, tillbaka till jobbet och ekorrhjulet....

Man har så roligt som man gör sig!
Sägs det.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar