onsdag 22 januari 2020

Mat från "förr".....

Idag frågade några elever; -Vad åt du när du var liten?  En annan elev sa; -Nej hon är inte över 60.
-Jo det är jag visst, sa jag. Sen tänkte jag efter och rabblade upp;
 -Kalops, Dillkött, Stekt fläsk med löksås, Stekt salt sill, Bruna bönor och fläsk, Stekt lever med potatis och gräddsås. Paltbröd och fläsk, Fläskpannkaka, Isterband, Pölsa, Stångkorv, Strömmingslåda. Kålpudding. Kåldolmar. Köttfärslimpa.Blodpudding. Rårakor. Gul ärtsoppa. Köttsoppa.  Falukorv och stuvade makaroner. Kalvdans, Bondbönsvälling. Ängamat. Stek med gräddsås och burkärtor på söndagar.
Inte var det mycket grönsaker. Rårivna morötter och stuvade skärbönor ibland. Lingonsylt till mycket. Mjölk som måltidsdryck. Ofta hemgjord kräm med mjölk till efterrätt. Eller nyponsoppa med biskvier och vispgrädde. Mamma bakade var fjortonde dag och när vetebrödet blev lite torrt och gammalt -för frys dröjde det länge innan vi fick- så lades det i mjölk och stektes till fattiga riddare.

När jag tittar på allt detta nu, så inser jag hur olika vi äter idag. Mycket av det ovan lagar eller äter jag aldrig. Kanske borde man väcka liv i en del av rätterna igen.

Men det får vänta ett tag till, eftersom jag fortfarande har min hälsoperiod med så gott som bara vegetariskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar