torsdag 23 januari 2020

Snödroppar och oxgalla

Idag lyckades jag cykla hem från jobbet medan det fortfarande var dagsljus, och döm om min förvåning när jag upptäckte att rosenrabatten hemma var full av snödroppar! Snödroppar i januari!! Det är nog det tidigaste jag varit med om.

Efter en kopp kaffe tog jag fram dammsugare, dammtrasa och galltvål. Sist maken städade fick han för sig att ta bort fläckar på vardagsrumssoffan. Han använde ett rengöringsspray för textil, men det visade sig att det blev värre fläckar av det. Nu letade jag fram den "gamla hederliga" galltvålen, hämtade en rotborste, en sköljbunke och några trasor och sen gick jag lös på fläckarna med tvålen och handkraft. Gnuggade, borstade, väntade och tvättade med trasor och rent vatten. Sen återstår det att se om fläckarna försvunnit när allt torkat. Roade mig med att läsa på innehållsförteckningen, och så blev jag förvånad för andra gången denna eftermiddag. Borde kanske fattat det, men galltvål innehåller ju faktiskt galla! Från oxar! Jag hade väl i min enfald trott att den benämndes galltvål pga den gallgröna färgen. Men gallans funktion i kroppen är ju att bryta ner fett, och det är tydligen därför tvålen är så effektiv på feta fläckar. I kombination med kokos- och palmolja. Palmolja har man ju fått höra att man inte ska köpa, men enligt innehållsförteckningen kommer just den här palmoljan från Fair Trade-projekt i Brasilien och Dominikanska Republiken.
Se där, varje dag en chans att lära sig något nytt!

Kvällen gick åt till att hämta och skjutsa sonen med familj till Arlanda. Snart lyfter deras plan till Thailand för 2 veckors semester. Sonen fick köra till flygplatsen så jag kunde sitta mellan barnbarnen och prata. Dom var exalterade och munnarna-i synnerhet på 5-åringen gick i ett i ett.
När jag startade upp den här bloggen, 2012, en bit in i januari hade vi precis kommit hem från Thailand. Det var en härlig resa med hela familjen, men jag har ingen längtan tillbaka dit, tror nog det för första och sista gången jag var där.
Nu ska jag dricka upp mitt te och krypa till sängs. I morgon är det fredag igen. Hurra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar