söndag 15 september 2019

Njutbar avslutning på helgen!

Jag vaknade av mig själv-och av att regnet smattrade mot altantaket, kl 7. Kikade på väderappen på mobilen och konstaterade att regnet skulle upphöra vid 9-tiden och ersättas av växlande molnighet. Frisk vind, skulle hålla i sig hela dagen.
Förmiddagsplanen var nämligen att cykla till Vårdsätrabadet med matsäck, ta ett dopp och sitta och fika med sjö-utsikt!
Jag bryggde kaffe och bredde mackor, jag t om klädde mig i baddräkt under understället, packade ner handduk och rena underkläder.
Klockan blev 9 och det började tok-regna. Det verkligen slog mot fönstret.
Klockan blev 10, regnet fortsatte.
Jag började misströsta. Gick ner och satte mig vid vävstolen. I baddräkt och underställ.
Lyssnade på en podd som handlade om känslorna kring självmord och psykisk ohälsa.
Upplyftande......?!
En dryg timme senare gick jag upp. Då hade regnet upphört men vinden friskat i än mer och termometern visade 12 grader.
Insåg då att jag nog måste hoppa utflyktstankarna. Tog min matsäck och satt i dörröppningen och fikade och ringde brorsan istället.
Lite besviken, hade sett fram emot en cykeltur, ett dopp och fika med sjöutsikt.

Eftermiddagsplanen var att gå på bio-matiné. Och den planen höll jag mig i alla fall till.



Såg trailern sist jag var på bio, och tänkte att jag ville se den. Lite småmysig var den emellanåt, men på tok för lång med för mycket smäktande musik till vyer över fantastiska naturscener i Skottland, mer som en resebyråreklam, tillsammans med massor av smygreklam för  Fjällräven.

Kvällen har jag ägnat åt att städa huset och ta ett bad.
Middagen blev i ensamhet framför teven. Jag är gräsänka hela veckan, då maken befinner sig på Korfu. Han skickade en film från en fantastisk sandstrand och ett solglittrigt hav idag.

Jag tänker att en septemberkväll i Flogsta är vacker och värdefull på ett annat sätt. Fullmånen hänger på himlen som ett vackert silverklot, jag har en doftande lilja på bordet, stearinljus med varmt sken, rödvin i glaset och tryffelcamemebert på tallriken. Om en stund ska jag krypa ner i en renbäddad säng och läsa en riktigt bra bok. Njutbar avslutning på helgen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar