tisdag 17 september 2019

Liktorn och nostalgi


Hela sommaren har jag haft ont under vänster trampdyna. Tänkte först att det berodde på att jag gått kippskodd i sandaler utan hälkappa, men smärtan har inte släppt trots "ordentliga skor" och strumpor. Så idag hade jag bokat tid hos en fotvårdsterapeut..
Hon konstaterade att jag fått en liktorn! Alltså en förhårdnad som växer inåt i foten, liksom en kon, orsakas av tryck. Hon har nu avlägsnat den genom skrapning, och jag hoppas att den aldrig kommer tillbaka. Smärtan är borta och det är underbart, men varför heter det liktorn. Vilket gräsligt namn!!

När jag satt där kom jag att tänka på Povel Ramel och hans sång "Ta av dig skorna".
Och då kom jag att tänka på sommaren 1969, när jag var med mamma och pappa på semester i Göteborg och vi hade bokat bord på Rondo, vid Liseberg, och föreställningen PowShow med Wenke Myhre och Povel Ramel. Jag var 11 år och det här var den första showen jag var på. Det var stort!! Jag minns framförallt att jag fick beställa Coca Cola, och så minns jag så tydligt klänningen som Wenke bar. Jag tyckte att den var såååå snygg!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar