torsdag 19 september 2019

En farmor tänker

I morse gjorde jag i ordning en lek-deg, plockade fram leksaker, ritpapper, kritor, pussel och spel. Drog in ett barnbord med tillhörande stolar till vardagsrummet.  Jag skulle hämta barnbarnen på förskolan och ta dem med hem. Senare på kvällen skulle föräldrarna komma på middag.

Så underbart att höra barnen utbrista FARMOR och rusa emot mig! Har inte träffat de här barnen sedan 3 augusti, alldeles för länge sedan! Men nu fick vi rå om varandra några timmar och det var så mysigt!

Man har mamma-ögon och  man har  farmor-ögon, och jag är glad för att jag har de senare nuförtiden.
Mamma-ögon är stressade och måna om att "inte spilla, sitta ordentligt, inte tramsa, äta upp maten"
Farmor-ögon är lugna och tänker att "det går att plocka upp, det är ok att sitta på knä vid matbordet, tramsa på du, tids nog måste du vara allvarlig, kall mat är faktiskt inte så gott, du äter väl om du är hungrig"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar