måndag 18 mars 2019

Rikedom, beskyddare

Det är betydelsen av namnet Edmund, dagens namnsdag.


Här är han, den förste Edmund jag lärde känna, min svärfar. Född 1926, en av tre bröder, pappan dog tidigt och mamman slet hårt för att få tillvaron att gå ihop. Edmund anslöt sig till flottan, utbildade sig sen till polis, gifte sig med Kelly och fick fem barn, slutade polisyrket och började på lastbilscentralen. Han tyckte om att läsa och var allmänbildad. Han hade ett gott leende och skratt. Och visst är han stilig!
Maken heter Edmund som mellannamn, liksom vi gav vår äldste son samma, liksom han gett sin äldste son samma. En kusin till våra barn har gett sin son namnet Edmund i tilltalsnamn.
Liksom många gamla namn som blir populära vartefter åren går.

Rikedom var Edmund för mig, eftersom han är upphov till min make, som också är lite av min beskyddare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar