fredag 31 augusti 2018

Kräftor kräva dessa drycker??

När min mamma var 3 månader gammal, dvs i augusti 1922, så var det i Sverige en folkomröstning angående om vi skulle ha ett totalförbud mot alkohol.
Nej-sidans affisch, ritad av Albert Engström, såg ut så här; 


Arvodet för affischen var 150 kronor, lika mycket som en arbetare fick i lön för 2 veckor, eller lika mycket som 33 liter brännvin kostade.

Nog tycker jag att det är trevligt att det inte blev ett totalförbud! Brännvin kan jag dock klara mig utan, men jag är väldigt förtjust i olika former av vin!


Och jag skulle nog säga att kräftor kräva dessa drycker = Prosecco!!
Se vilken trevlig fredagkväll vi hade!

Sista kvällen hemma med döttrarna. I morgon förmiddag bär det av mot Borås med bilen full.
Nu är det definitivt slut på allas sommarlov!

Återkommer söndag kväll!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar