söndag 5 augusti 2018

Förbi midnatt....

Klockan har passerat midnatt och vi har precis vinkat av våra goda vänner. Vi har suttit ute till nu, men för första gången denna sommar har infravärmen varit på och vi har haft filtar om axlarna. Och vi sa alla, att NU känns det äntligen som en NORMAL svensk sommar!!

Annars har det ju verkligen inte varit normalt. Den varmaste sommaren på 260 år! Trädgården ser ut därefter, med gul-torkade gräsmattor och vissna, förkrympta, halvt torkade växter i rabatterna. 
Jag har dock några ögonstenar. Klematisen blommar,  och i den, en av "Blomman för dagen"-plantorna jag satte på försommaren.


Och så krukan med den storblommiga begonian och de två andra växterna som jag inte minns namnen på, som jag planterade på försommaren. Den står i norrläge och jag tycker den är fin!


Man får glädjas åt det som är fint! 
 Tycker att det dukade middagsbordet blev fint. Blått och vitt, snäckskal och levande ljus. 
Nybakat bröd, varmrökt lax och färskpotatisgratäng med gorgonzola.
Det vita vinet Alleswerloren, passade bra till.


 Och desserten; en pannacotta smaksatt med Limoncello och vanilj, färska röda vinbär och citroncest.
Till det hade jag bakat mandelbiscotti som vi doppade i varsitt glas kylt Limoncello.


Gott, gott, och trevligt med gäster!
Och nu ska det sitta fint med lite sömn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar