fredag 1 december 2017

December har börjat!



När jag var liten så minns jag att mormor hade pappersbonader på väggen, föreställande landskap med åkrar där hästar drog en plog, någon hängde tvätt utanför en röd stuga, det var blå sjöar med små båtar, ankor i en damm, barn som lekte tafatt osv.  Till vinter, jul eller påsk, byttes bonaden ut, så att det passade till årstiden / högtiden.

Jag älskade de här bilderna, kunde stå länge och titta och fantisera, hitta på berättelser kring människorna på bilden.

Nu har jag roat mig med att hitta gammeldags, tecknade jul- och vinterkort, som litegrann är i samma stil, som de där pappersbonaderna jag tänker på.
Det får bli min egna "lilla adventskalender" för december 2017.

Första bilden passar till aktiviteten vi ska göra i morgon. Pepparkaksdegen är satt, det doftar gott av kryddorna jag nyligen värmt på spisen och nu blandat med smält smör, farin, sirap och vetemjöl.

December har börjat! Nu frossar vi i julförberedelserna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar