tisdag 12 december 2017

Slöjd måste få förbli ett "Handens Arbete"!


Den senaste läroplanen är jag inte överförtjust i! Jag tycker t ex att den teoretiserar slöjden och tar bort skaparglädjen. Allt ska tolkas, analyseras och reflekteras över, ner i minsta detalj. Det finns många olika betygskriterier som ska gås igenom för varje arbetsområde, och nu när  eleverna börjar bli vana vid den, så har jag märkt att många av dom som kanske inte har så väldigt gott handlag när det gäller de praktiska momenten, dom försöker kompensera detta genom att skriva!
Visst tycker jag att det är viktigt att man förstår vad man gör, och att man kan använda slöjdbegrepp där de behövs. Men det absolut viktigaste är ändå handens arbete! Gör händerna rätt, så ser jag ju ändå att eleven tänker (mer eller mindre omedvetet) kring arbetsprocessen.
De senaste dagarna har jag ett par gånger fått tala om för några elever att om själva arbetet ligger på en E-nivå, så kan du aldrig skriva dig till ett A. Dom flesta förstår detta, men en del tycker det är konstigt.
Slöjd måste få förbli ett handens arbete, Och jag hävdar med bestämdhet att vi människor behöver den sortens arbete också. Inte bara hjärnans arbete!
 Allt det här har i alla fall resulterat i att jag nu har utvärderingar långa som noveller, som ligger på mitt skrivbord och väntar på att läsas.  Vid 19-tiden ikväll gav jag upp. Innan jag cyklade hem mejlade jag vår rektor och bad om uppskov med betygsättningen. Det är tänkt att alla betyg ska vara satta kl 17 imorgon, men jag kommer omöjligt att hinna detta. Det är luciafirande i morgon bitti, lektioner hela dagen och elever som jag lovat ta in extra emellan, för att dom ska hinna bli färdiga med sina arbeten. Jag behöver åtminstone ett par timmar till! Och jag vet att jag har frustrerad kollegor som känner likadant!

Behövde avsluta kvällen med något intelligensbefriande, så jag har precis målat mina naglar i en mörklila färg! Nu ska jag försöka borsta tänderna utan att skrapa i lacken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar