söndag 17 december 2017

Dofter


Det doftar gott från kastrullen på spisen! Jag kokar knäck!

Det doftar ljuvligt från hyacinterna i krukan på vardagsrumsbordet, dom är fullt utslagna nu!

Det doftar fräsch skog i trappen ner till källaren. Jag tog in ett fång enris och satte i den gamla kopparkastrullen, nedanför trappen.

Det doftar stearinljus. Har släckt alla tända ljus, bl a det tredje adventsljuset!

För mig är dofter starkt förknippade med lycka! Jag har många doftminnen från när jag var barn t ex. Juldofterna är väl delvis uppståndna där. (Fast numera ingår inte Fenom skurpulver och fernissa i mitt julhem. Mamma hon fejade hela lägenheten och fernissade alltid golven till varje jul.)

Det är söndagskväll! Ordningen är återställd, maken har kommit hem från sin Malmö-helg. Vi har bastat och ätit sen middag tillsammans. (Det blir förresten en speciell doft när man sätter på bastun. Varm furu! Typisk söndagskvällsdoft)

Det är den sista söndagskvällen innan jul-lovet! Om precis en vecka är det julaftonskväll!

Strax kommer det att dofta av Pepsodent tandkräm i vårt badrum och från min mun.

Tidigt sänggång eftersom jag ska upp tidigt och baka bullar till min klass imorgon bitti.

Då kommer det att dofta gott i köket......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar