fredag 29 december 2017

2017 - en annorlunda jul...

...i alla fall i mina ögon sett!

Under hela mitt liv har jag firat julen hemma, den har i det närmaste varit helig! Jag ÄLSKAR julen!
Men de sista åren har jag börjat känna att det egentligen är DECEMBER och ADVENT som jag älskar! Tiden före jul, med allt vad den innebär, det är vad jag älskar!  Själva julen är så kort och intensiv och ibland hysterisk. Borde den inte kunna firas på något annat sätt?!! Kände att det faktiskt är gemenskapen som är viktigast för mig!  Därför bjöd jag i år med min familj till en vecka i solen.
Dagsljus 11 timmar om dagen istället för bara 6!
Lite mindre kläder att pälsa på sig för en vecka!



När jag fyllde 40 år, firades födelsedagen i San Augustin på Gran Canaria. Nästa år fyller jag 60 år, nu firade vi julen i Puerto Mogan på samma ö!







                                                           Med pool- och strand-häng.




           Med gemensamma måltider, kortspel, kvällspromenader och minidisco för de små.


Med lättlästa böcker i solstolen.




Med strövtåg i öken, på stränder, i turistområden, i vackra gränder.


Med medelhavsmat och cava.

Men också med;


Krubba,


Tomten, som hittat till Puerto Rico,


där släktingar bor, som bjöd på...


                                                            ...traditionellt julaftonsbord.

Igår kväll landade flygplanet på Arlanda. Tillbaka till Sverige. Förhoppningsvis med lite laddade batterier, även om 12 av oss 13 drabbades av varsitt dygns magsjuka, av den otrevligare sorten. Den kom överraskande och slog till skoningslöst. Det hör väl också till bilden av en annorlunda jul!

Men en bild från en natt på kallt kakelgolv, hulkandes i magkramper framför toalettstolen, är inget som jag har, eller vill lägga upp bild på.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar