söndag 5 november 2017

Mat, mat, mat!

Knappt tre veckor detoxade jag denna gång. I helgen firade vi makens födelsedag och jag återgick till "vanlig" kost. Det har varit roligt att laga mat, och gott att äta och dricka!!

Började lördagen med att bjuda på äggröra och kallrökt lax till frukost. . Därefter packade jag matsäck och så gav vi oss ut på mountaibikes i skogen.
 Vid Vreta udde, åt vi vår medhavda matsäck,  i solens bleka strålar till ackompanjemang av vågornas kluckande mot stranden. Det smakade ljuvligt med kaffe och kardemummabulle!!


När solen gått ner begav vi oss till kyrkogårdarna och tände ljus. Väl hemma igen väntade bastubad, och därefter kall öl och honungs-och saltrostade nötter och mandlar!


Till middag lagade jag ugnsbakad hälleflundra, med riven pepparrot och hackade dill, brynt smör, kokt potatis, ärtor och grönsallad.


Till dessert blev det ostbricka och portvin!

Maken var nöjd med sin födelsedag. Och idag fortsatte vi fira, när båda sönerna med familjer var hemma.


Jag var mycket nöjd med dukningen. Lade på ett sprillans nytt duktyg och dukade med pressade och paraffinerade löv samt ljus i orange och fina pappersservetter med färgglada lövtryck.
Till middag bjöd jag;


Bacon-lindade kam-musslor som fick lagas på en varm saltsten, direkt på bordet i vardagsrummet, Till det drack vi cava!
Varmrätt bestod av rotfruktsgratäng, köttgryta på vildsvin och kantareller, nybakat bröd, grönsallad
och rödvin.


Och som dessert blev det tårta. Pepparkaksbottnar, lingonmousse emellan och vit chokladmousse ovanpå. Jag är verkligen ingen tårtmänniska, men en liten bit slank ned, den var ok.


Barnbarnen fick en extradessert, i form av varsin slickepinne i ett litet pumpa-fodral.


Det smakade gott-gott!!

Några intensiva  och mysiga middags-timmar innan alla skulle hem till sitt igen. Nu har vi plockat undan och diskat och jag slängde den nya duken i tvättmaskinen. Inget kalas utan fläckar, eller hur!! 
Kvar hos oss blev lagotton Massimo.


Han ligger och snarkar i soffan bredvid mig. Nu är det dags att ta en kvällspromenad, och sen ladda om för en ny arbetsvecka.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar