torsdag 25 augusti 2016

Röda fingrar...

...får man när man skalar och skär rödbetor!
Jag lagade en Borsjtj till middag idag. Brukar i vanliga fall ha vitkål och morötter i, men idag hittade jag ett recept med bara lök och rödbetor, kryddat med ingefära och chili.
Till det rörde jag ihop creme fraiche och getost, klippte persilja och rostade pumpa- och solrosfrön.
Det blev riktigt gott!! Till efterrätt blev det äppelkaka och vaniljsås.

Hösten är en favoritårstid när det gäller mat. Dels är det rätt tid för rotfrukter, plommon, äpplen, päron, lamm, vilt och skaldjur, och dels är man sugen på att stå i köket och laga "rejäl mat" efter all grillning och alla sallader under sommarmånaderna.

Önskar att mina röda fingrar vore lite gröna också, så att jag kunde dra upp mina egna rödbetor och morötter, palsternackor och rotselleri ur vårt egna grönsaksland.
Eller, egentligen gör jag väl inte det, tror inte att odling är min grej. Det finns att köpa, och någon ska göra det också!

Nu börjar hallen fyllas av packade resväskor och kassar. I morgon efter jobbet åker vi ner till Göteborg, Maken, dottern, pojkvännen, vovven, jag och all packning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar