söndag 7 augusti 2016

Matlagningsdag

I förmiddags skickade jag ett sms till mina barn. Det löd:

Goddagens!
Restaurangköket på Noreens 91 erbjuder idag;
Broccolipaj med gorgonzola
Helstekt gädda
Rödingfilé med sparris
Kyckling i röd curry och kokosmjölk
Köttbullar med gräddsås och lingon
Fiskfärsbiffar med vitvinsås
Broccoli, ärtor, majs, sojabönor.
Bärkräm och mjölk
Bullar med äppelmos
 Två sorters kakor

Buffé från kl 17. Vänligen meddela hur många som kommer före kl 15.
Hälsningar från kökschefen.

Igår när jag kom ifrån affären och skulle stoppa in mat i frysen, upptäckte jag nämligen att dörren stod på glänt, och så måste ha gjort ett längre tag!
All glass fick jag slänga, bär och grönsaker och bröd var nästan helt tinat. Färdigrätter och fisk, köttfärs och kyckling var halvtinat. Tack och lov var mina fina hjortfiléer och älgsteken fortfarande hårda, så dom lastade jag över i boxen i källaren.
Jag blev inte direkt glad....

Idag har jag stått och lagat mat och bakat hela dagen. Bjöd hit mina barn som äthjälp.


Fick lite ångest precis innan dom skulle komma, när jag kom på att det faktiskt är mitt i rötmånaden! All mat som tillagas ska kylas så snabbt som möjligt....
Här hade jag stått sedan klockan 08.00 på morgonen med ugnen på och lagat och fixat och bara bunkrat upp på matbordet.

Men nu är i alla fall en stor del uppätet och alla har gått hem till sitt. Jag ber för en lugn natt utan magsjuka för samtliga!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar