måndag 15 augusti 2016

Höstkänsla i Sveriges närmaste stad

Idag var det dags för vår årliga "kick-off", en hemlig resa för personalen på skolan.
Målet visade sig vara Enköping, bara 40 minuters färd från Uppsala, men ändå har jag aldrig mer än passerat.
Idag fick vi göra den ordentligt!
Började med kaffe och smörgås kl 9 i den lilla parken utanför prästgården. Så delades vi in i två grupper. Den ena fick gå på en stadsvandring med guide, den andra åkte ett sådant där litet turisttåg runt i staden för att få en överblick över parkerna, som är vida kända för sin växtprakt. En timme vardera tog de olika aktiviteterna och sedan växlade vi.
Jag var genomfrusen när klockan var 12 och vi skulle få äta på en lunchrestaurang vid stora torget.
Därför kände jag mig inte direkt taggad till eftermiddagens aktivitet, först en timmes egen vandring i centrum och därefter 1 1/2 timmes guidad vandring till ett axplock av de olika parkerna, vi passerat under vår tågguidning.
Parkerna är mycket vackra, med fantastiska träd, buskar och växter, fantasi- och smakfullt planterade med olika teman.
Guiderna var engagerade och duktiga, var och en på sitt sätt, men det blev lite mycket upprepning på de tre olika turerna, och framförallt var vi flera som inte var klädda för det blåsiga och kyliga vädret.
Höstkänsla fick jag, och det är väl med sanningen överensstämmande. På onsdag kommer eleverna, då kör höst-terminen igång på allvar.

Varför det kallas Sveriges närmaste stad?
I en 12 mil radie runt Enköping bor 1/3-del av Sveriges befolkning och där finns 38 städer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar