söndag 6 september 2015

Mer broderi

Vi hade två hemuppgifter över sommaren, på Västberga folkhögskolas broderikurs. Den första var "Kan ett broderi rädda världen", som jag visade i förrgår.  I den andra uppgiften, skulle vi leta fram en textilkonstnär att inspireras av.
Det finns många duktiga textilkonstnärer, men jag fastnade för en kvinna vid namn Sue Stone, från Storbritannien. Hon arbetar med olika tekniker och har gjort många porträtt, med utgångspunkt från sina egna familjealbum. Jag tycker hon gör fantastiska alster, och hennes länk till bloggen finns nedan!
Själv inspirerades jag till att försöka göra ett av mina gamla foton till ett textilt arbete. Jag hittade en bild på mormor och morfar, tagen 1974, på hembygdsgården i Årdala, en midsommardag. Det var sommarvärme ute, men mormor hade sin kappa och stråhatt och morfar bar kostym med skjorta och slips. Dom var så fina, men lite generade, när jag ville fotografera dom. Och nu har jag gjort en textil bild av detta foto. Använde bådetextil-tryck, maskinbroderi, applikation och fritt broderi. Det var så roligt och jag är nöjd, även om det inte blev i klass med Sue Stone´s arbeten.

 
Kika in på hennes hemsida "Woman with a fish", om du är intresserad.

http://www.womanwithafish.com/Home.html

Jag blev också nöjd med placeringen, bland de andra foto-porträtten på gäst-toan!

 
För övrigt vill jag säga om denna dag; Åk aldrig till Ikea en grå söndag i början av September, om du absolut inte måste!
Jag åkte dit idag för att köpa glasburkar till makens gurk-inläggning. Det var knök-fullt av folk! Parkeringen var full och köerna till kassorna var långa! Inte roligt!
 
Ja, maken ska lägga in Västeråsgurka. Han har fått en kasse gurkor av en patient. För mig är det ofattbart, hur man kommer på att ha med sig gåvor till sin tandläkare, men det är inte ovanligt. Maken har genom åren kommit hem med;  tomater, bönor, champagne, böcker, äpplen, smörgåstårtor, vanliga tårtor, blommor, vin, squash mm.
 
Nu ligger gurkorna i saltlag över natten, imorgon fortsätter proceduren med inläggning!
En ny vecka väntar!




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar