fredag 4 september 2015

Kan ett broderi rädda världen?


                                                                   Känns jag igen?

Detta är ett tyllbroderi som min kurskamrat gjorde efter en skiss på 5 minuter. En skiss där vi egentligen inte fick lyfta pennan, men hon fuskade lite vid munnen och ena ögonbrynet. Efter skissandet skulle det broderas och det blev tretton mycket personliga och intressanta porträtt i gruppen.

Jag har varit på Västberga folkhögskola i två dagar, och temat för terminens första träff var porträtt och människor i rörelse. Idag har vi jobbat med tryck, applikation och broderi.

Redovisningen från förra gången tog tid. Det var två rätt stora uppgifter som var läxan och många hade lagt ner  mycket arbete! Här några exempel på uppgiften; "Kan ett broderi rädda världen?"

 
Här är mitt bidrag, en tehuva med ett Budda-citat som jag tycker är fantastiskt klokt. Tyvärr är det väl så att i praktiken, kommer vi aldrig att komma dit.....

 
Här Britt-Maries mjölreservage med efterstygn #stopviolence, ett arbete som hon kommer att driva som projekt i grundskolan på slöjden

 
Ann-Marie brinner för jämställdhet och har gjort en rolig bild "Jämlik lön till sillar och makrillar" "Lika lön för likvärdigt arbete", där sillarna går att plocka ur och i ansjovisburken och fästas på bilden .

 
Lena har gjort en fin bild på en del av sin egen gamla babyfilt. Uppmaningen är högaktuell och viktig. Hur många föräldrar idag verkar inte vara mer intresserade av sina egna mobiltelefoner, än av sina egna barn?!!!
 
Det fanns så många bra bilder och idéer. Alltifrån att rädda elefantbetar till att använda tygkasse istället för plast! Vilken kvinnokraft samlad i en liten grupp!!
 
Detta ger så otroligt mycket energi, och jag älskar det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar