onsdag 24 juni 2015

Sommarfaktor gånger 2

 
Så har jag tillbringat ett dygn i mitt eget lilla paradis. Min bror och jag bilade ner till Södermanland igår eftermiddag för att umgås med min favoritkusin Åke som bor ensam kvar på gården. En bygd som varit så levande på 60-70-talet, men som nu klassas som glesbygd. Av åtta stora gårdar i den lilla byn  är det nu bara två som har fast boende, resten är bara för sommargäster. Min kusin har 100 hektar mark, hälften odlad areal, hälften skog men han jobbar också på "Farmaretjänst" och far runt och bygger bl a silos. Han är en allkonstnär, det måste man nog vara om man ska klara sig på en gård idag. Han är som en bror för mig, och jag trivs så bra i hans sällskap. Det är enkelt att umgås och prata.
Det duggade "småspik", men vi tog en roddtur på sjön Uren på kvällskvisten. Det var alldeles stilla och lugnt. Vi såg löjorna hoppa och ta insekter och vi kom alldeles nära både tranor och doppingar.
Väl hemma satt vi uppe med ost, kex och vin och småpratade till framåt midnatt.
 
Jag vaknade i det lilla rummet med styvmorsviolstapeterna och snedtak kl 7, drog på mig ett par mjukisbyxor och promenerade raskt till sjön för morgondoppet. Det duggade, var 12 grader i luften, kanske 15 grader i sjön. Men så underbart det där doppet är! Hög, hög sommarfaktor!
Efter frukost satt vi och bläddrade i gamla album och jag fick skåda min moster brudklänning från 1953. Vi gick en långpromenad, drack kaffe ute i trädgården och så var det dags att bege sig tillbaka mot Uppsala. Precis innan avfärd plockade jag ner 50 klasar fläderblom.
 
 
Nu ikväll har jag satt iordning saft. Fläder, citron och citronsyra varvat och så kokande sockerlag på alltihop. Nu ska det stå till lördagkväll, då ska det silas och tappas upp på flaskor.
Det får väl också räknas som en sommarfaktor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar