tisdag 23 september 2014

Tekla


Höstdagjämning idag och Tekla har namnsdag!

Min mormor hette Tekla Josefina. Hon har varit död i snart 35 år, men jag kom att tänka på henne idag. Såg henne så tydligt för mig. En kort liten rar dam med kritvitt hår. Hon hade laxrosa underkläder i rayonsilke, tjocka, hudfärgade nylonstrumpor. Alltid klänningar, gärna med en vit krage. Hon hade en skir, vit hatt av strå och rejäl handväska. Min mormor läste Hemmets Journal och hon hade alltid en virkning i händerna, satt aldrig overksam. Hon virkade lakansspetsar, många hundra meter tillverkade hon genom åren.
Hon hade något oroligt i blicken de sista åren hon levde, hennes minne svek, hon blev mer och mer förvirrad. Kanske var det därför blicken blev orolig.

Jag letade i mina gamla fotoalbum efter en bild på mormor. Vi var ganska ofta där när jag var liten, men i mina album fanns bara två dåliga, suddiga bilder. Som hon såg ut på bröllopsbilden, minns inte jag henne.
Hon föddes 1891, jag vet inte när hon gifte sig. Hon födde två pojkar och två flickor. Den första pojken dog strax efter förlossningen, den andra "pojken" dog vid 42 års ålder av en hjärtinfarkt. Men döttrarna överlevde henne.

Jag såg lite av min mormor nu i helgen, när vi hälsade på min moster Inga, mormor Teklas yngsta dotter. Inga fyller 88 år om en månad, hon börjar bli glömsk och hon är så trött och har den där oroliga blicken.

Tanken är hisnande; kommer någon gång, någonstans ett barnbarn till mig att sitta och titta på ett gammalt foto och försöka minnas mig........




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar