söndag 14 september 2014

Jag har sett älvorna dansa

I morse, klockan 06.10 tassade jag upp och vred persiennen så att jag kunde blicka ut över sjön.
Solen, som var påväg upp, färgade himmelen svagt gul-orange-rosa över grantopparna på andra sidan, ytan var alldeles spegelblank, och över den blanka ytan kom dom, älvorna. Vita dimstråk som liksom dansade fram i snirklar och krumbukter. Det var magiskt!!

Jag har haft en underbar helg. Ville inte åka hem, Ville stanna i den skapande processen på denna vackra plats. Bara få fortsätta!

Helgens tema var ull och bildskapande.

 
 Vi fick börja, på fredagkvällen, med att skissa av varandra utan att se ned på papperet. Därefter skulle vi virka kontur av råull och sedan våttova en bild utifrån skissen.

 
 På lördag förmiddag fick vi varsin liten bild, ca 3 gånger 6 cm som vi skulle nåltova på ett våttovat underlag, en platta som vi tillverkat kvällen innan.

 
Varje liten del hörde till ett konstverk av en finsk målare, som jag tyvärr glömt namnet på, men han var samtida med Edvard Munch.
 
 
När vi två timmar senare satte ihop våra tovade bilder blev resultatet så här. En härlig bild tycker jag, min är den längst ned till höger.

Vi har också fått jobba med tryck och broderi på ulltovade plattor. Det är så roligt, och jag har fått massor av ideér som jag vill prova.

Kom hem till Uppsala vid 20-tiden, då väntade maken med en härlig middag. Han hade plockat Karl-Johan svamp till en liten förrätt och sedan var det Bouf Borgionne, ett italienskt rödvin och så goda ostar, kex och frukt. Vilket välkomnande.

Kvällen blev alldeles för kort, och det känns lite tungt att det är måndag imorgon bitti, men så är det.
Jag tänker på mina älvor och min härliga helg och känner tacksamhet!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar