onsdag 10 september 2014

Paperpiecing


I årskurs 8 håller eleverna på att jobba med olika lapptekniker. Jag presenterar 7-8 olika sätt att sy med lappar och så får dom välja vilket sätt dom vill jobba på.
Har en elev som skulle göra en boll av femkanter, och sy för hand, men efter att han suttit håglöst och jobbat i 80 minuter och endast ritat fem kartongmallar som han sedan slarvat bort, så hade jag en lite diskussion med honom. Nu har vi gjort en överenskommelse; om jag lyckas hitta en bäver som går att göra med lappteknik, så ska han sätta igång och jobba med den nästa vecka. Han är nämligen helt galen i bävrar! I sjuan sydde han en gosedjursbäver och på elevens val har han börjat virka en bävermössa.
Jag googlade på paperpiecing animals, och lyckades hitta ett babytäcke med olika uppsydda djur, bl a en bäver, Jag skrev ut bilden, förstorade upp den och klurade idag ut ett mönster som jag hann sy upp på min lunch. Sydde dit ett öra och broderade öga, nos, mun och kontur för bakben nu ikväll när jag satt i telefonkö. Tror nog att den kommer att falla honom i smaken, och det blir en liten utmaning att sy den!!
Telefonkö ja. Jag har suttit ett par timmar och letat spa-anläggningar, det släpptes en deal idag med billiga spa-vistelser. Arg blev jag på mig själv när jag äntligen kommit fram, fått mitt bankkonto att fungera och bokat-och så upptäckt att jag bokat en månad för långt fram i tiden.
Maken, som nyss kom hem, bara flinade, han tyckte att det stod 1-1 nu, efter hans felbokning när vi skulle hem från Irland i somras. Då hade ju han lyckats boka biljetter en månad fram i tiden..... Så någon medkänsla där fick jag inte.
Jag ringde upp igen bara för att få besked om att det datum jag ville ha var fullbokat. Som tur är kostar det inte så mycket att avboka, men snopet kändes det i alla fall. Nu står jag på ruta ett igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar