torsdag 16 februari 2012

Säj det med blommor!

Idag var det full rulle på jobbet!!
Först dubbla lektioner, sedan jaga reda på lärare för elevs räkning, ringa rektor om 4 blivande elever till min klass, kontakta blivande lärarstudent, svara på mail, kopiera mail till elever, bevilja, arkivera och kopiera ledighetsansökningar, gå igenom praoblanketter, fylla i och kolla upp frånvaro på elever, läsa igenom och bedöma några skriftliga utvärderingar från elever och betygsätta inlämnade slöjdalster, sen direkt till fritidsgården för att kränga kaffebröd som min klass säljer för att få pengar till en skolresa, därifrån snabbt innan sista dubbellektionen cykla i snömodd o blåst till blomsteraffären för att beställa en bukett till en sjukskriven kollega.
Och det var då, när jag kom in i blomsterbutiken, in i lugnet och de ljuvliga dofternas värld, bland vackra, gröna växter, blommande orkideer och massor av snittblommor- t om lövkojor- som jag utbrast : JAG VILL BLI FLORIST!!  Det stackars butiksbiträdet skrattade lite nervöst åt mitt utbrott och när hon fick höra att jag var lärare så snörpte hon lite på munnen och sa; -Du har ialla fall sommarlov!!
Och visst är det väl så att alla jobb har för- och nackdelar. Men kontrasten från den stojiga, larmande skolvärlden till den tysta och vackra blomsterbutiken blev så enorm just idag.
Förressten har jag sportlov nästa vecka också......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar