söndag 5 februari 2012

Om att träna

När jag var liten var jag ganska knubbig. Minns dock att jag gick på ngn form av barndans där vi skulle vara blåsippor, med kräpp-pappersdräkter. Blev ingen succe´ direkt. På skolidrotten var det alltid jag och tjocka Monika som sist blev valda när d gällde bollsport. På fritiden läste jag mest Kalle Anka och spelade piano.
Mamma tog med mej på Konsumgymnastiken en gång i veckan när jag var 13-14 år tillsammans med en massa tanter- det var rätt så kul! Men det skulle dröja ända till efter 40 innan jag fick upp ögonen för träning på allvar. Friskis & Svettis kom in i mitt liv. Till en början 2-3 ggr i veckan men sedan 2004 började jag gå varje dag, blev helt besatt och tyckte det saknades något om jag var tvungen att hoppa över en dag av olika anledningar. Träningen blev ett sätt att rensa huvudet lika mycket som att få upp flåset och må bättre fysiskt. Fick också mer tid över när barnen blivit större så på sätt och vis fyllde det också ett "tidshål".
Sedan ett par månader tillbaka har jag dock dragit ner lite på träningstillfällen men kanske framförallt ändrat inriktning. Har haft problem med ryggen ganska många år och sökt hjälp hos läkare, naprapater, massörer och sjukgymnaster. Den senaste och hittills bästa jag hittat som till viss del hjälpt mej är en kinesisk läkare som ger massage och akupunktur. Han påstod dock att jag nog tränade lite för mycket så jag tänkte försöka vara duktig och lägga om min träning ett tag för att se om det ger resultat. Såhär ser mitt "träningsschema" ut f n;
Måndag - simma 1250 m
Tisdag - vilodag
Onsdag - skivstångsgympa
Torsdag - flex (rörelsegympa)
Fredag - simma 1250 m
Lördag - core (bålstabilitetsgympa)
Söndag - långpromenad och spinning

Har just duschat efter denna söndags spinning. Det är nog den träningsform jag tycker sämst om, men eftersom det är en någorlunda skonsam form av konditionsträning så härdar jag ut.
Och så här efteråt när jag nyduschad förbereder söndagsmiddagen och korkar upp en flaska vin så känns det rätt ok!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar